In ons vorige blog hebben we jou meegenomen in de wondere wereld van de 21e-eeuwse vaardigheden. Je hebt inzicht gekregen in de wetenschappelijke achtergrond van deze ‘moderne’ vaardigheden. Jij beschikt nu over concrete tips hoe je deze vaardigheden bij jezelf en je leerlingen versterkt. Én niet te vergeten: we hebben jou laten zien hoe Woots bijdraagt aan die uitdagende missie. Zo ook vandaag.

Vandaag voegen wij een vijfde woord toe aan onze lijst van magische onderwijsbegrippen: coöperatief leren a.k.a. samenwerkend leren. Een 21e-eeuwse term die je al een behoorlijke tijd voorbij ziet komen in onderwijsland. Jij hebt er vast een beeld bij. Wat is coöperatief leren nu eigenlijk precies? Wat zijn de positieve effecten van samenwerkend leren? Op welke manier zet jij je leerlingen in Woots aan tot constructief samenwerken?

Zoals beloofd, duiken wij deze keer dieper in het onderwerp samenwerken waarin jij antwoord krijgt op bovenstaande vragen.

Wat zegt de literatuur?

In het praktijkboek Samenwerkend Leren (2016)” van Sebo Ebbens en Simon Ettekoven (2016) lees je alles over het concept samenwerkend leren. Jij profiteert van hun kennis van langjarige ervaring ‘voor de klas’ en een inmiddels twintigjarige praktijk van training en begeleiding van docenten, van basisonderwijs tot universitair onderwijs.

Goed communiceren en daadwerkelijk samenwerken kan een behoorlijke uitdaging zijn. Samenwerkend leren is een van de krachtigste instructiestrategieën om jouw leerlingen tot leren aan te zetten en het leren te verbeteren.

Deze strategie gaat uit van vijf kernbegrippen:

  • positieve wederzijdse afhankelijkheid;
  • individuele verantwoordelijkheid;
  • directe en simultane interactie;
  • samenwerkings- en groepsvaardigheden;
  • evaluatie van het groepsproces.

Daarnaast zijn ook jouw docentvaardigheden en jouw klassenmanagementvaardigheden erg belangrijk om coöperatief leren tot een succes te maken. Dat spreekt voor zich.

Andere bronnen omschrijven coöperatief leren als volgt: leerlingen leren in heterogene groepen van en met elkaar, zowel in cognitief als in sociaal opzicht, waarbij jij taken zo aanbiedt dat geen enkele leerling de taak alleen kan maken, maar de groep nodig heeft om tot het gewenste resultaat te komen. (Naar: Förrer, Kenter & Veenman, 2008; Kagan, 2013; Kagan, 2003; Serrano & Pons, 2014).

Positieve effecten van samenwerken

Verschillende onderzoekers trekken nagenoeg allemaal dezelfde conclusie: coöperatief werken heeft een positieve invloed op de leerprestaties en leerhouding van leerlingen ten opzichte van traditioneel, klassikaal onderwijs (Naar: Gillies, 2014; Kagan, 2013; Kyndt et al, 2013; Marzano, Pickering & Pollock, 2013).

Zo draagt coöperatief leren bij aan:

  • het verbeteren van de leerprestaties en de leerhouding van kinderen;
  • het verkleinen van onderlinge verschillen in leerprestaties;
  • het verbeteren van interactie tussen verschillende etnische groeperingen;
  • het stimuleren van persoonlijke en sociale vaardigheden.

Effecten die jij als docent natuurlijk graag terugziet in jouw lespraktijk. Jouw leerlingen profiteren van elkaars kennis en vaardigheden, jij coacht hen waar nodig. Geef feedback, stel prikkelende vragen of geef juist hints. Jij houdt zo meer tijd over voor de leerling die net even wat extra’s nodig heeft. Of je neemt juist even de tijd om achterover te leunen en al observerend te genieten van een kop koffie.

Werk samen met Woots

Het wiel om leerlingen constructief te laten samenwerken, hoef jij natuurlijk niet alleen uit te vinden. Woots is er voor jou om het samenwerken binnen jouw klas tussen leerlingen onderling makkelijker te maken. Hoe? Nou, zo.

Woots biedt jou handige tools. Tools die jij met één klik op de knop activeert. Zo creëer jij in een handomdraai een digitale toets die de leerlingen als groep kunnen maken. Soms wil je een toets namelijk niet afnemen bij álle leerlingen van een klas. Of misschien wil je juist werken met kleinere groepen die ingedeeld zijn op niveau? Dit faciliteren we in Woots met de functie groepen.

In Woots werk je met programma’s. (Hier lees je meer over deze functionaliteit en hoe je deze optimaal inzet.) Aan dat programma koppel je leerlingen. Dit kunnen de leerlingen zijn uit een klas, uit een leerjaar of uit een door jou of door leerlingen samengestelde groep. Een toets die je plant in het programma hoef je niet bij alle leerlingen af te nemen. Je kunt in het programma groepen aanmaken. Bijvoorbeeld voor een groepsopdracht, voor een peerreview of voor een inleveropdracht.

Onderstaande tien varianten geven je als docent de vrijheid om een variant te kiezen die past bij jou, de afname en het doel van de toets:

En wil je opnieuw gebruik maken van de door jou eerder gemaakte vragen? Gebruik dan de vragen uit je itembank. Wat een itembank is? Tadaa! En hoe je zo’n toets maakt? Nou, eenvoudig. Dat doe je zo!

Woots is jouw wiel

Het wiel is lang geleden uitgevonden en is qua vorm nog steeds hetzelfde. Rond en stabiel. Pas het aan, geef het een kleur of maak het groter of kleiner. Wat jij wilt. Woots is jouw wiel. Wij brengen jou verder op het pad van digitaal toetsen. In elk vorm die jij wenst. Ga de uitdaging aan en ontdek Woots vandaag nog.