In het boek Toetsrevolutie, naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs’ geven Dominique Sluijsmans en René Kneyber handvatten en overwegingen waarmee jij als docent in jouw eigen school de toetsrevolutie in gang zet. Wij spreken in dit blog liever over de Wootsrevolutie.

Steeds meer scholen zetten toetsen niet meer alleen in om het leren van leerlingen te beoordelen, maar vooral om het leren van deze leerlingen een impuls te geven: zij zetten toetsen formatief in. Formatief toetsen kan de aansluiting tussen leren, instructie en beoordelen versterken, maar biedt leerlingen ook de kans meer eigenaarschap te voelen over hun leren en over de wijze waarop jij hen beoordeelt. Formatief toetsen is onlosmakelijk verbonden met feedback.

Naast praktijkverhalen over het inzetten van feedback, richt het boek zich vooral op de vraag: hoe kom je van een toetscultuur naar een feedbackcultuur?

Wij weten het antwoord: Woots natuurlijk! Woots is niet alleen een toetsplatform en -bibliotheek ineen, maar ook bij uitstek geschikt voor het geven van waardevolle feedback op het gemaakte werk van jouw leerlingen.

Hoe? Dat vertellen wij jou uiteraard in dit blog. Eerst even wat feiten op een rij.

Feedback. Hype of handig?

Feedback lijkt wel een magisch woord dat onderwijsprofessionals vaak gebruiken. Schuldig? Wij wel. Zonder spijt, overigens. Feedback is namelijk supernuttig. Voor jou én voor je leerlingen.

Wat is feedback nu precies? Op welke manier verpak jij jouw boodschap? En vooral: hoe geef je effectief feedback?

Geen zorgen: wij zochten het voor je uit.

De algemene definitie van feedback is ‘een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander.’ Het gaat hierbij dan vooral over het verschil tussen de geleverde prestatie en de verwachte prestatie. Daar zit het leermoment voor jouw leerling: het ogenblik voor jou om met feedback bij te dragen aan het verbeteren van zijn of haar prestaties. Feedup en feedforward voegen ook zinvolle informatie toe aan het verbeterproces van jouw leerlingen. Deze twee manieren diepen wij in een later blog verder uit.

Laten we eens kijken welk inzicht ons de wetenschap geeft. Zo geeft John Hattie in zijn ‘Visible Learning-onderzoek’ interessante verduidelijkingen over (effectieve) feedback op scholen.

Enkele tips voor jou:

  • focus feedback op de taak en niet op de leerling;
  • geef uitgebreide feedback, het liefst met voorbeelden;
  • presenteer uitgewerkte feedback in hapklare brokjes;
  • wees specifiek en duidelijk met feedbackberichten;
  • houd feedback zo eenvoudig mogelijk, maar niet té eenvoudig;
  • geef onbevooroordeelde, objectieve feedback: schriftelijk of via de computer.

(Voor meer informatie: zie John Hattie in Sutton, Hornsey, & Douglas (2011), Feedback: De communicatie over lof, kritiek en advies.)

‘Het magische woord in onderwijsland: feedback. Feedback is een boodschap over het gedrag of prestaties van een ander. Het gaat hierbij dan vooral over het verschil tussen de geleverde prestatie en de verwachte prestatie. Daar zit het leermoment voor jouw leerling.’

Feedbacktime!

Op die laatste tip van John Hattie gaan wij graag wat dieper in: geef onbevooroordeelde, objectieve feedback: schriftelijk of via de computer.

Zoals je in ons eerdere blog hebt gelezen, zet je in programma’s jouw toetsen klaar. Vervolgens kies je een moment voor het afnemen van de toets. Heb je de toets gepland, dan verschijnt automatisch jouw aangemaakte toets in beeld. Ook bij afname en toetsinzage (onder ‘Resultaten’) is deze specifieke toets zichtbaar.

Hoe verwerk jij jouw feedback nu op een handige manier in Woots? Heel eenvoudig.

Je kunt feedback openzetten:

Feedback kun je geven op verschillende niveaus:

1 Laat je bericht achter na de piep.

Stel, je laat de leerlingen meerkeuzevragen beantwoorden bij een krantenartikel. Per antwoordmogelijkheid /alternatief geef je feedback.
Bij open vragen kun je ook nog aangeven wanneer een antwoord volledig juist of half juist is.

Leerlingen beoordelen met deze feedback hun eigen werk, maar ook dat van een andere leerling. Leuke feature: gebruik allerhande emoji’s en ondersteun, nuanceer of verduidelijk zo jouw feedback. En als extra optie: je kunt ook audio-feedback gebruiken: spreek je boodschap in na de piep. Scheelt jou typewerk. Ideaal!

Wil jij meer weten over hoe dit soort technologische snufjes jouw feedbackproces verbeteren? Check dan dit onderzoek.

2 Bij toetsinzage: je geeft na de toets persoonlijk feedback.

Binnen die feedback kun je woorden of zinsgedeeltes in de spotlights zetten (dat doe je bij annotaties). Stel, een leerling maakt structureel dezelfde fout, dan kun je die herhalingsfout highlighten om zo de frequentie van de fout te benadrukken. Dat kan natuurlijk ook in positieve zin! (‘Dit soort zinnen zijn prachtig.’ of ‘De opbouw van jouw opstel is helder.’)

Hoe werkt dat ook alweer? Tadaa! Hier vind je de route naar de persoonlijke feedbackknop.

3 Zeker handig om te gebruiken in het kader van tijdswinst:

Dit zijn de quick comments. Dit zijn voorgeprogrammeerde opmerkingen die jij als docent vooraf invult. Uit ervaring blijkt dat leerlingen regelmatig dezelfde fouten maken bij een bepaald onderdeel. Zonde van jouw tijd om die opmerking steeds opnieuw in te moeten vullen. Voorprogrammeren maar, klik en klaar! Uiteraard kun je dat ook doen voor het uitdelen van pluimen (tot ze bijna niet meer kunnen zitten van alle veren).

4 De leerling kan ook zelf actief om feedback of verduidelijking vragen, als je dat voor de inzage ingesteld hebt.

De leerling start dan een ‘discussie’. In dat persoonlijke gesprek geef jij gericht feedback op de vraag van de leerling.

Wil jij ook op een eenvoudige manier effectief feedback geven op de prestaties van jouw leerlingen? Nu is hét moment: ontketen een Wootsrevolutie!