Hallo daar! Frisse volger, fabuleuze fan of Woots wannabe. Jij volgt Woots sinds kort. Of juist al een tijdje. Of als je graag wilt aanhaken: join de Wootsclub.

Terug van een welverdiende vakantie in de zon, waar ook ter wereld. Nu met frisse moed weer aan het werk. Heb je ons gemist? Geen probleem. Speciaal voor jou: een verzameling van alle blogs die wij tot nu toe hebben gecreëerd. De kracht van de herhaling, zullen we maar zeggen. Wij delen graag eenvoudige tips en tricks met jou. Handige hacks en inspirerende informatie over allerlei onderwijsonderwerpen die jou dé tools in handen geven om het leven als docent net even wat makkelijker te maken.

Voor een tussenuur, voor bij de koffie en een broodje of voor tijdens je surveillance(al mag dat eigenlijk niet, sssshhht). Of wanneer jij er klaar voor bent. Helemaal voor nop. Doe er je voordeel mee.

Structuur in je toetsplan

Woots, toets, actie! 

Ben jij klaar voor de start? Woots, toets, actie!

Heb jij een chaotische to-toets-lijst? Of dringend behoefte aan overzicht in je toetsagenda? Of juist behoefte aan drie keer R: rust, reinheid en regelmaat?

Geen zorgen: Woots geeft jouw de structuur die jij nodig hebt in je toetsstrijd. Hoe? Eenvoudig. Lees ons eerste blogartikel: Woots, toets, actie!

Backwards design

Wootsen is…kijken in je achteruitkijkspiegel 

Gezocht: inspirerende, reflectieve en kleurrijke docent.

Wie ben jij?

Beschik jij over een innerlijke Rembrandt die wel een powerboost kan gebruiken? Ben jij die kameleon die zich zonder moeite aanpast aan elke situatie? Ben jij als een achteruitkijkspiegel in staat terug te kijken naar de inhoud van jouw onderwijsprogramma om zo vorm te geven aan toekomstbestendig onderwijs?

Drie maal ja? Dan zoekt Woots jou! Waarvoor? Dat lees je in ons tweede blog. Plof in je loungebank en laat je inspireren. Oehoe!

Feedback

Ontketen een Wootsrevolutie 

Feedback lijkt wel een magisch woord dat onderwijsprofessionals vaak gebruiken. Schuldig? Wij wel. Zonder spijt, overigens. Feedback is namelijk supernuttig. Voor jou én voor je leerlingen.

In het boek Toetsrevolutie, naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs’ geven Dominique Sluijsmans en René Kneyber handvatten en overwegingen waarmee jij als docent in jouw eigen school de toetsrevolutie in gang zet.

Naast praktijkverhalen over het inzetten van feedback, richt het boek zich vooral op de vraag: hoe kom je van een toetscultuur naar een feedbackcultuur?

Wij weten het antwoord: Woots natuurlijk! Woots is niet alleen een toetsplatform en -bibliotheek ineen, maar ook bij uitstek geschikt voor het geven van waardevolle feedback op het gemaakte werk van jouw leerlingen.

Nieuwsgierig hoe jij jouw feedbackproces verbetert? Check ons blog. Inspiratie gegarandeerd.

Differentiatie

Word een Wootswizard! 

Differentiatie-inspiratie nodig?

In ons vorige blog schreven wij over het magische woord ‘feedback’. ‘Differentiatie’ lijkt ook wel deel uit te maken van de categorie magische woorden in onderwijsland. Wij voegen ‘differentiatie’ toe aan de lijst: magisch woord nummer twee. Hoe pas je differentiatie nu effectief, betekenisvol en zinvol toe in jouw lespraktijk?

In dit blog delen wij zeven tips met jou. Deze tips komen uit het artikel ‘Is differentiëren te leren?’ (Van Twaalf tot Achttien, 2013) van Meike Berben. Zij is consultant bij CPS, traint veel docenten(teams) om beter te kunnen differentiëren. Dat levert vaak echte eyeopeners op.

Woots is jouw eyeopener voor differentiëren op toetsniveau. Woots is het ideale instrument voor jouw experimenteerervaring op het gebied van (formatief) toetsen. Doei differentiëren voor dummy’s, goedemiddag maatwerk voor masters!

Executieve functies

Woots je werkgeheugen 

Tijdens jouw uitleg roept Luca: “Ik moet plassen!” Meric zegt: “Ik lever de opdracht niet op tijd in, hoor. Ik moet werken.” Floor zucht: “Moest je de examenbundel meenemen dan?”

Uitspraken die je vast wel herkent uit je dagelijkse praktijk als docent. Waarschijnlijk noem jij met gemak nog tien uitspraken op. In roeptoeteren blinken de meeste leerlingen wel uit. Bij het reguleren van hun gedrag kunnen ze wel wat hulp gebruiken. Jouw hulp.

In ons vorige blog voegden wij nummer twee van magische woorden toe aan onze lijst: differentiatie. Nu zetten wij nummer drie in de spotlights: executieve functies.

De uitspraken zoals hierboven hebben te maken met (het gebrek aan) de executieve functies bij leerlingen. Nu denk jij: executieve functies? Iets met de bel en de klepel? Geen zorgen. In ons nieuwe blog geven wij jou praktische informatie over wat executieve functies zijn, hoe jij als docent deze functies bij jouw leerlingen versterkt en wat je kunt doen als de executieve functies achterblijven.

Dat doen wij aan de hand van het boek ‘Executieve functies bij adolescenten en kinderen’(2019) van Peg Dawson en Richard Guare. Zij beschrijven in heldere taal en in toegankelijke stijl hun theoretische inzichten en praktische interventies over executieve functies. Zorg wel voor een goede planning: het zijn er maar liefst 11!

21e-eeuwse vaardigheden

Woots: jouw 21e-eeuwse powerboost 

Docenten hebben veel vragen bij het invoeren van 21e-eeuwse vaardigheden in de onderwijspraktijk. Is het echt wel zo anders dan het huidige onderwijs en wat heeft dat dan voor gevolgen? Zijn bestaande modellen, zoals bijvoorbeeld de verschillende taxonomieën of toetsmatrijzen, nog bruikbaar? En wat betekent het invoeren van 21e-eeuwse vaardigheden voor het vormgeven van jouw onderwijs en het leren van jouw leerlingen?

In het onderzoeksartikel 21e-eeuwse vaardigheden: achtergronden en onderwijsimplicaties’ (2017) van Marjan Vermeulen en Emmy Vrieling lees je de uitgebreide antwoorden op zeventien vragen die mensen in het onderwijsveld stellen als het gaat over werken met 21e-eeuwse vaardigheden. Welke vraag herken jij in jouw lespraktijk? Waar loop jij als docent tegenaan? Welke begrippen zijn voor jou abacadabra?

In ons blog lees je hoe jij lesgeeft aan een generatie die wel wat hulp nodig heeft in het ontwikkelen van haar 21e-eeuwse vaardigheden: nummer vier in onze verzameling van onderwijswoorden. Een uitgebreide blog waarin we jou meenemen in de wetenschappelijke achtergrond van deze ‘moderne’ vaardigheden, waarin we jou concrete tips geven en waarin we jou laten zien hoe Woots bijdraagt aan deze uitdagende missie.

Coöperatief leren

Ontdek het wiel samen met Woots 

Werk jij graag samen of juist graag alleen? Soms is het heerlijk om even met iemand te sparren over jouw briljante ideeën. En soms wil je deze ideeën juist geheim houden.

Woots heeft geen geheimen voor jou. Wij nemen jou in ons nieuwste blog graag mee in de wondere wereld van het vijfde woord van onze lijst van magische onderwijsbegrippen: coöperatief leren a.k.a. samenwerkend leren.

Een 21e-eeuwse term die je al een behoorlijke tijd voorbij ziet komen in onderwijsland. Jij hebt er vast een beeld bij. Wat is coöperatief leren nu eigenlijk precies? Wat zijn de positieve effecten van samenwerkend leren? Op welke manier zet jij je leerlingen in Woots aan tot constructief samenwerken?

Goed communiceren en daadwerkelijk samenwerken kan namelijk een behoorlijke uitdaging zijn. Samenwerkend leren is een van de krachtigste instructiestrategieën om jouw leerlingen tot leren aan te zetten en het leren te verbeteren.

Hoe? Dat lees je in ons blog waarin jij antwoord krijgt op bovenstaande vragen.

In the spotlights

Kijkje in de keuken van…Cito

Je hebt de primeur te pakken: vandaag lees jij de eerste editie van ‘Kijkje in de keuken van…’. En niet zomaar een editie: deze keer zetten wij als Woots onze partner-in-crime, onze trouwe metgezel en dé leverancier van de Kijk- en Luistertoetsen in de spotlights: Cito.

Cito zag het levenslicht in 1968. Ruim 50 jaar geleden. Een tijd waarin het onderwijs een stuk minder toegankelijk en open was dan nu. Tegenwoordig heb jij als docent de digitale tools in handen om jouw onderwijs vorm te geven. Cito ondersteunt jou daarin door objectieve meetinstrumenten te ontwikkelen die goed en eerlijk inzicht geven in de ontwikkeling en mogelijkheden van jouw leerlingen.

Een van die meetinstrumenten is de Kijk- en Luistertoets. Cito kiest voor Woots als toetsplatform om de schoolexamens voor Engels, Duits, Frans, Spaans en Nederlands af te nemen. Jij kiest vervolgens zelf welke manier het handigst is voor jou als docent of passend is bij je school: op papier of digitaal. Handig: je kan dit bij het oefenen ook afwisselen, zo ervaar je wat het beste bij jou en je leerlingen past.

In dit artikel nemen wij jou mee in de missie van Cito. Spoiler alert: Cito heeft een interessant en voordelig aanbod. Want wie jarig is, doneert.

Kijkje in de keuken van…Readspeaker

Is lezen een struikelblok voor jouw leerlingen? Lopen jouw leerlingen vast bij het lezen van lange lappen tekst? Wil jij een gelijk startniveau creëren voor jouw leerlingen die op welke manier dan ook moeite hebben met lezen? Speciaal voor jou: interessante materie over hoe jij jouw leerlingen ondersteunt in hun strijd met lezen.

Dat doen we met de tweede editie van ‘Kijkje in de keuken van’. Vandaag bieden wij onze voice-over, onze Gaston van de Lage Landen en ver daarbuiten, onze partner-in-crime een podium om op te shinen. Wie dat is? Readspeaker natuurlijk! Een tof bedrijf met een idem dito missie: een gelijk speelveld creëren voor de gebruikers van zijn tekst-naar-spraaksoftware a.k.a. voorleeshulp. Educatieve games, zakelijke teksten, formatieve toetsen: jouw wereld en die van jouw leerlingen wordt toegankelijker en beter door Readspeaker.

ReadSpeaker: dé wereldwijde tekst-naar-spraakspecialist. Readspeaker ontwikkelt voorleessoftware. Geen ordinaire huis-tuin-en-keukensoftware, wel innovatieve en toonaangevende tekst-naar-spraaksoftware in tientallen talen en mét levensechte stemmen. Deze synthetische stemmen zijn de meest natuurlijke op de voorleesmarkt. Ideaal voor jouw leerlingen dus.

Readspeaker is er voor:

  • leerlingen bij wie het lezen en begrijpen van teksten niet vanzelf gaat.
  • leerlingen die moeite hebben zich te concentreren op een lange tekst.
  • leerlingen die het gewoonweg niet goed kúnnen zien.

Readspeaker gunt deze leerlingen een gelijk speelveld. Woots steunt deze missie. En kijk: een samenwerking is geboren!

Welke voordelen de samenwerking van Woots en Readspeaker jou en jouw leerlingen oplevert, lees je in ons blog. Joe!

Programmatisch toetsen

Programmatisch Wootsen

Zowel aan het einde van het schooljaar als bij de start denken jij en je collega’s na over het curriculum dat je in het nieuwe schooljaar aanbiedt. Welke keuzes maak je voor je PTA? Welke toetsen neem je af? Op welke moment toets je welk onderdeel? Hoe zwaar telt een toets mee? Hoe vaak toets je formatief of summatief? Poe. Genoeg stof om over na te denken. Wat in ieder geval belangrijk is, is dat je bewuste keuzes maakt in je toetsprogramma.

In dit nieuwe blog nemen wij jou mee in de complexe wereld van programmatisch toetsen: een containerbegrip voor een vorm van toetsen en leren met als doel om breder te kijken naar de leerling als geheel, om zo een betrouwbaar oordeel te vellen over waar een leerling toe in staat is. Wij onderzoeken voor jou wat deze vorm van toetsen nu precies inhoudt.

Wij laten ons hiervoor inspireren door een webinar en artikel over programmatisch toetsen van Vernieuwenderwijs, een platform van, voor en door docenten, onderwijskundigen en andere onderwijsprofessionals die interesse hebben in onderwijs (innovatie). Woots heeft die interesse zeker en draagt graag een steentje bij aan innovatieve onderwijsideeën. Op onderzoek uit dan maar!

Aan de slag

Jouw koffie is inmiddels koud, de surveillance zit erop, er zitten weer leerlingen voor je neus. Volledig geïnspireerd ga jij weer aan de slag.

Een volgend inspiratiemoment nodig? Blijf dan op de hoogte van de wondere wereld van Woots via www.woots.nl/nieuws/ en Woots je nog wijzer.