In ons eerste blog van dit jaar spreken we over vooruitkijken. Jouw blik richten op een fris jaar. Een jaar volop nieuwe kansen en (onderwijs)uitdagingen. Laten we nu eens de andere kant op kijken: in je achteruitkijkspiegel. Deze spiegel biedt jou een ander perspectief. Je ziet de weg die jij en jouw leerlingen hebben afgelegd. Je hebt meer zicht op de richting die jij geeft aan jouw onderwijs.

In dit blog vertellen wij jou graag meer over een ontwerpprincipe dat redeneert vanuit die achteruitkijkspiegel: backwards design. Vrij vertaald: achterwaarts ontwerpen. Denken vanuit het eindstation, niet vanuit het vertrekpunt.

Dit principe is al zo oud als de weg naar Keulen: in 1949 bedacht Ralph Tyler een ontwerpprincipe dat het begin is van een goed einde: kijken vanuit de eindbestemming. In 1998 bouwden Wiggins and McTighe verder aan dit principe. Dee Fink pakt dit in 2003 op en spreekt over backwards looking design. Waar wil jij dat jouw leerlingen staan aan het eind van jouw lesprogramma? En hoe zorg jij ervoor dat je in het eerste jaar al bezig bent met dat einddoel? Hoe leg jij een goede basis voor jouw leerlingen?

Tip van Woots:

Denk vanuit het doel en niet vanuit de tool. Zo leg je een stevig fundament onder jouw onderwijsprogramma en jouw manier van toetsen.

Hoe Woots jou helpt bouwen aan jouw basis? Lees hier het bouwvoorschrift.

Wees als een kameleon of amateurschilder: aan jou de keus

Jij als docent hebt een doel met het ontwikkelen van jouw onderwijs. Jij denkt na over welke stof je wel of niet behandelt, je geeft vorm aan de inhoud van je toetsen en je schakelt moeiteloos over van directe instructie naar activerende werkvormen. Jij bent steeds bezig met het aanpassen van je onderwijs. Aan je leerlingen: Rudolf heeft dyslexie en echt meer tijd nodig. Aan de omstandigheden: zucht, weeeeer een klas in quarantaine; online it is! Aan je toetsen: is het onderdeel argumentatie wel zo belangrijk?

Als een kameleon verschiet jij steeds van ‘kleur’. Dat vraagt flexibiliteit, energie en tijd. Tijd die kostbaar is. Woots geeft jou dé powerboost die jij nodig hebt om de optimale vorm van onderwijs te bereiken zonder die kostbare tijd kwijt te zijn. Tijd die je overhoudt om eens lekker op je loungebank te ploffen en je favoriete programma te kijken. Waar is de afstandsbediening? Zet de tv (of voor de hippe docenten onder ons: je tablet) maar aan.

NPO 1. Je valt binnen bij het programma ‘Project Rembrandt’: de queeste naar de beste amateurschilder in Nederland. Een serie waarin je mensen ziet groeien in het vervaardigen van kunst: van gelijkende zelfportretten tot levensechte stillevens, van subtiele naakten tot kleurrijke boompartijen. Eén ding komt steeds weer terug bij de start van zo’n schilderij: met grove streken en toetsen leggen de zelfbenoemde schilders de basis van hun doek. Je vangt als kijker al een kleine glimp op van wat het gaat worden. Daarna gaan ze steeds verfijnder aan de slag: de details worden zichtbaar.

‘Als een kameleon verschiet jij steeds van ‘kleur’. Dat vraagt flexibiliteit, energie en tijd. Tijd die kostbaar is. Woots geeft jou dé powerboost die jij nodig hebt om de optimale vorm van onderwijs te bereiken zonder die kostbare tijd kwijt te zijn. Tijd die je overhoudt om eens lekker op je loungebank te ploffen en je favoriete serie te kijken.’

De idee of het idee?

Het idee achter ‘backwards design’ is dat jij het leren van de leerlingen centraal stelt. Vanuit de doelen die jij met ze wilt bereiken, kijk je terug naar het lesprogramma, de opbouw, de doorlopende leerlijn, de vorm waarin je je onderwijs giet en naar je toetsen. Precies zoals de amateurschilder in het talentenprogramma werkt aan zijn doek.

Neem nu het eindexamen als vertrekpunt. Je redeneert vanuit het einddoel/leerdoel terug naar de vorm waarin je dit doel giet. Zo werkt het met toetsen ook: wat moeten de leerlingen beheersen aan het eind van het lesprogramma en welke vragen stel je? Welke analyse kun je erop loslaten? Hoe kan ik de leerlingen bijsturen in hun leerproces?

Reclameblok: stay tuned

Jij denkt nu: wat heeft dit met Woots te maken? Alles.

Woots helpt jou bij het samenstellen van jouw toetsprogramma. Woots werkt ook graag achterwaarts : wij denken vanuit het doel en niet vanuit de tool. Wil jij Woots ook graag een keer uitproberen? Een maand helemaal voor noppes? Klik dan hier.

Of wil je juist een upgrade?

Cliché, maar waar: onderwijs, elke dag anders. En zeker nu. Blijf vooruitkijken, maar werp ook af en toe een blik in je achteruitkijkspiegel. Dat ‘wootst’ zo lekker.